MaRi BeRsAmA-SaMA MeNyELaMi JiWa iNI

Wednesday, October 13, 2010

~ dimana semangat kesukanan yg sebenar ~

Assalamualaikum.....
citer tuk kali nih, perlawanan suku akhir piala malaysia 2010....
kumpulan yang aku nak ceritakan...
op kos ar team kesayangan aku, Selangor vs Kelantan
kalau tengok pihak yg berlawan, memang tak sabar nak turun stadium dan pergi tgok...
seriously, mula jerk piala malaysia, match yg aku tggu adalah....
selangor vs kelantan or n.sembilan vs kelantan or selangor vs n.sembilan....
sebab pada aku, ketiga-tiga team nih mmg mantap giler....
dari segi serangan, pertahanan, gol keeper, mmg terbaik.....
pemain kesayangan aku..op kos ar amri yahyah kan...
love him so damn much!!!
tapi perlawanan yang aku pergi tengok arituh..
paling tak menyeronokkan dlm hidup aku kot....
bukan sebab players main cam hampeh, walaupun agak slow game diorg...
tapi, perangai2 segelintir penyokong yang kononnya fanatik giler....
yang mencetuskan suasana huru-hara sket kat stadium shah alam....
aku yang dtg dr jauh....jauh ar sgt kan...
bayar mahal2.....mahal ar sgt kan...
semata-mata nak bago sokongan, tapi perasaan kesukanan tuh dah dinodai...
oleh sikap diorg yg mcm tak bertamadun langsung..
negara kita makin maju, tapi masih ada segelintir pihak yang berfikiran kebelakang...
dalam hal nih, au tak sokong mana-mana pihak..
walaupun aku mengaku aku penyokong tegar Selangor...
tapi malam tuh, dua2 team sama jah...
kelantan serang, selangor balas.... selangor serang kelantan balas...
perkara mcm nih takkan berlaku kalau tak dpt feed back dr dua belah pihak.....
tapi kali nih sampai menimbulkan kecederaan dan sehingga membawa kepada kematian...
aku rasa diorg nih sgt melampau.....
bukan saje memalukan negeri korg, team korg...
but the most important is, korg dah malukan agama korg...
yang aku yakin, mostly adalah kaum melayu beragama islam......
cara korg berfikir dan tindakan seperti org takde tamadun, takde agama.....
kalau ar ada bangsa lain kat sana, mesti diorg dah gelakkan kita orang2 islam nih...
kononnnya tak menyokong keganasan, sentiasa bersikap baik sesama islam...
tapi bukti depan mata, hancur sumanya......orang2 islam...orang2 melayu...
aku yang mulanya dtg stadium untuk saksikan perlawanan yang menarik nih...
jd lgsg tak tertarik......
kiri kanan depan blakang atas bawah bergaduh....
hilang semua mood aku nak menonton....
apa-apa pun, harap game Jumaat nih...
kat stadium kota bharu, takde lagi insiden mcm nih berulang.....
mohon ada yang belajar dari kesilapan....
dan kata-kata akhir.....
VIVA SELANGOR!!!!

No comments: