MaRi BeRsAmA-SaMA MeNyELaMi JiWa iNI

Monday, September 20, 2010

~ Syawal...UKM - Cheras - Beranang - Melaka - Terengganu - Johor - Selangor - Kelantan - UKM ~

Assalamualaikum, Salam Aidilfitri......
Akhirnya, kemeriahan syawal yang dinanti telah pun berlalu pergi....
sekarang kehidupan sebagai seorang pelajar kembali dijalani....
Proposal, Thesis, Assignment, Lecture, semua sudah lama menanti.....
Cerita hari raya 2010....hhhmmmm....
nothing special for this year i guess..... semuanya nampak kurang meriah tahun nih....
maybe sebab my sis n family semuanya beraya belah suami masing2, jd kami tinggal berlima jerk, agak membosankan......
yang lainnya pada tahun nih, maybe cara aku bertudung, hahahahhaha....
aku mula blaja pakai selendang, dan raya kali nih, setiap hari aku pakai selendang...
(tak pening kpala mana nak cari tempat seterika) :P
dan perubahan itu nampaknya disedari, lalalalalalaal, rupa-rupanya ramai yang memerhatikan aku selama nih erk, hahahahahhaha.....*perasan jap*
sampai atuk aku sendiri tak perasan aku.........ayat pagi raya...."nih anak sape dtg raya pagi2 nih, org baru nak pegi smyang raya" hahahahhahaha....gelak besar suma org, atok, nih cucu atuk ler....anak sape plak lahi, mana ada org dtg raya sebelum semayang raya tok.....*sabar jelah*
balik kempung ayah kat melaka, semua menegur, aku nampak lain, dah boleh kawen gayanya...erk, ada ker patut, takde kene mengena lgsg~

satu lagi pengalaman menarik bulan syawal nih, kami diundang untuk jadi pengiring, mewakili pagawai kebudayaan UKM ker Bengkel Latihan Intensif Kelab Tunas Warisan UKM ke Kuala Krai, kelantan selama 4 hari 3 malam.....
series, kenangan yang sgt menarik dan unik, thanks to bebudak dikir yg sudi undang kami....
disana, aku blaja cara hidup orang-orang kelantan, adat budaya mereka.... majlis perkahwinan mereka, makanan mereka, cara hidup mereka....
sesungguhnya Malaysia memang sebuah negara yang kaya dengan adat dan budaya....
Kelantan totally different dengan Selangor @ Melaka....... (tempat aku)
majlis perkahwinan mereka sederhana jer, diraikan pada hari jumaat, pengantin diarak selepas sembahyang jumaat.... dan membawa sehingga ke senja hari......
majlis kelihatan biasa pada hari siang, kerana kemuncaknya adalah pada waktu malam.....
disana, persembahan dikir barat dan majlis perkahwinan ibarat aur dan tebing, tak boleh dipisahkan....*cceewwaaahhhh*

disini aku belajar cara mereka, dr sekecik2 budak sampai setua2 warga turun beramai2 untuk melihat persembahan dikir barat dr kumpulan pendikir kawasan tersebut ataupun jemputan..
malam nih, kumpulan tunas warisan akan berganding dengan satu kumpulan dr kawasan perumahan tersebut, series mmg giler meriah...huhuuuhhuh....

malam esoknya satu lagi kumpulan akan berganding bersama kumpulan tunas warisan untuk membuat persembahan di kawasan tadika kawasan perumahan berkenaan, mmg penuh kawasan tuh, semua trun, siap ada yang mengendong bayi2, pun turun sama meriahkan majlis, fffuuhhhh~ bleh tahan diorg nih, sampai kul 5 pagi pun leh bertahan kalu tak diingatkan suh berhenti, hahahhahahahha.....

apa pun, raya kali nih bnyk mengajar aku pengalaman yang baru, kehidupan yang baru, orang2 baru dan perasaan serta tanggapan yang baru......

semoga banyak lagi pengalaman akan aku perolehi sepanjang hidup aku....insyaallah.....

1 comment:

She_La said...

Hahaha aku ske cite ko lg2 part selendang tu sgt klakar kot haha