MaRi BeRsAmA-SaMA MeNyELaMi JiWa iNI

Thursday, September 23, 2010

~ apa ertinya yang sebenar ~

Assalamualaikum....
jam dah tunjuk pukul 4.45 pagi...aku masih duk mengadap lappy terchenta....
dah kata pun lappy aku nih jantan kan, ikut kuiz yg dlm fb tuh, hehehhehe....
so kene ngadap lebey ar sket.....lalalalalala~

tetibe aku terasa nak menulis tentang satu perkara yang menjadi masalah umum warga2 remaja mcm aku nih...*remaja ker*
dikala umur mula memasuki zon alam percintaan dah perkahwinan, masalah perasaan ini dah menjadi satu masalah yang aku fikirkan tak boleh nak diabaikan sebenarnya...
orang kata, ketika umur begini, bercinta itu adalah sesuatu yang series, percintaan yang dicari adalah yang sebenar, yang kalau boleh, untuk dibawa mati....
pasangan yang bertakhta dihati, kalau rezeki adalah pasangan ke jinjang pelamin, dan membawa sehingga ke akhir hayat....
tetapi apa sebenarnya yang kita mahukan dalam usaha kita mencari cinta sebenar itu sebenarnya............itu yang aku sendiri sentiasa fikirkan....

ketika kita berusaha mencari cinta itu, banyak pandangan dari mulut-mulut disekeliling yang memberi pendapat, ada yang berpengalaman, ada yang menilai dari mata kasar, dan tak kurang yang meluahkan mengikut perasaan dendam dihati...
mana satu yang lebih baik untuk diikuti...... C.I.N.T.A.................apa yang terbaik sebenarnya....
1) mencintai orang yang kita cintai...
-kelihatan indah, tapi bukan mudah diperolehi dan bukan semua yang bertuah memiliki..
2) mencintai orang yang mencintai kita...
-kedengaran mulia, tapi bukan semua orang mampu menipu perasaan sendiri...
3) mencintai orang yang kita ingini...
-cinta itu tidak boleh dipaksa kan....

payah kan sebenarnya....aku sendiri mengalami masalah yang sama, mencintai orang yang tidak mencintai aku..*maybe* dan menolak orang yang bersungguh-sungguh mencintai aku.....
apa yang aku nak sebenarnya....sedangkan ada yang terbaik didepan mata, aku tetap memilih jalan yang sukar, yang akhirnya membuatkan aku makan hati seorang diri..tak ker bodoh mcm tuh......tp seperti yang aku tulis diatas, bukan semua org mampu menipu perasaan sendiri...
dan aku adalah orgnya, tak sanggup terus menipu perasaan sndr, dan melukakan perasaan dia..
ada juga pihak yang memilih untuk memilih yang kedua bila sudah ada yang pertama....itu juga satu masalah yang aku rasa ramai alaminya.... tapi itu semua terpulang pada pendirian masing-masing dan kepandaian masing-masing membuatkan pilihan mereka itu selamat....

apa pun masalah yang kita hadapi, ingatlah, semuanya bergantung dan terletak pada pemikiran dan pandangan kita sendiri..pilihan hanya ada pada diri kita sendiri...*kecuali kawen pilihan keluarga, ohhh tak sanggup*
dan sentiasa ingat, cinta teragung adalah cinta kita pada yang satu, pada Illahi......

3 comments:

fatin sulaiman said...

salam...mudah ja... masa belajar kita eprlu teman untuk mengadu dan masa tu kita rasa cinta itu perlu. (dah bosan ngadu ngn kawan2 ppuan).. tengok aku dulu, 24/7 dengan faizi.. skarang ni, kami jauh sangat2 tapi dah tak ada rasa memerlukan yang sangat2. entah kenapa. itu tak bermaksud rasa cinta tu dah tak ada, tapi cinta tu dah jadi matang. meletak sesuatu yang lebih penting sebagai priority dan cinta datang kemudian.

entah la apa yang aku cuba nak bagi tau ko cda.... hahaha.. take care~

Anonymous said...

cda~
agk sukar tok kte nk ckp pd seseorg yg syg kte tp kte x syg pd dia pon..
syg hnya sbgai kwn...
aq pon dlm dilema skunk nie..
pa2 pon..
wt lah plhn yg bjk..
insyaAllah..
akn da ptnjk untk yg dr yg Esa..

Anonymous said...

semoga kptsan yg dibuat mmberi kebhagian...amin...